Myrkan

Ústřední moc: Nekonvenční (Rytíři ochránci, Rada), demokracie

Přesvědčení: Zákonné dobré (Rytíři ochránci), Zákonné neutrální (Cechovní rada)

Obyvatelstvo: 10 681 (Lidé 87%, Trpaslíci 6%, Gnómové 3%, Elfové 2%, Orkové 2%, Ostatní 1%)

Sociální třídy: Šlechta – 1 068 obyvatel (10%), Měšťané – 3 204 obyvatel (30%), Spodní třída – 6 409 obyvatel (60%)

Velikost: Malé město

Maximální hodnota předmětu: 15 000 zl v Měšťanské čtvrti, 6 000 zl v Řemeslnické čtvrti, 1 500 zl v jiných částech města

Celkem financí: 5 714 335 zl (4 272 400 zl vlastní šlechta, 480 645 zl vlastní měšťané a 961 290 zl vlasdní spodní třída)

Zákon: +2 (dobré a zákonné vedení +4, psaný zákoník +1, střední uplatnění práva +1, korupce 1/3 osob -2, velká role sociálního postvení -2)

Ozbrojené síly: 56 členů Azurové gardy, 50 členů Jízdní patroly, 164 členů Stráže, 60 členů Hlídky, 200 členů Domobrany

Organizace: Rytíři ochránci, Služebníci světla, Slepí žebráci, Řemeslnický cech, Svobodní farmáři, Orkan, Spolek dobrodruhů, Černá ruka, Stíny, Ortilská gilda, Prodejné meče, Církev Stvořitele

Zvláštní místa: Zarkosina škola šermu, U veselé krásky, Černý trh, Siliviin sirotčineč, Narniho speciality, Finibalova věž, Plný džbán, Pod hradbou, Mauzoleum, Zlatý měďák, Kolbiště, Jatka, Maernotova pokladnice, Portanova zbrojnice, Městský park, Mrtvé město, Stoky, Měšťanská čtvrť, Tržiště, Hřbitov, Řemeslnická čtvrť

 

Kdysi slavné hlavní město Císařství, čítající několik desítek tisíc obyvatel a skvostné stavby, které neměly obdoby. Město bylo původně vystavěno na rozvalinách prastarého města, které zde stálo. Myrkan byl poničen během Velké občanské války, a následně téměř srovnán se zemí při poslední zoufalé obraně Kodaru, proti Temným a jejich armádám nemrtvých stvůr. Před necelými dvěma stovkami let se město začalo opět obnovovat, avšak tomu téměř zabránila Gnollí horda z Divokých plání, vedená smečkou Tesáky. Obnova města musela ustat a veškerá snaha se upnula k boji s novým nepřítelem, v troskách starého Myrkanu a přilehlém okolí. Tato válka byla vybojována hlavně díky rytířskému řádu Ochránců, který se dodnes těší velkému uznání ve městě.

Po tom všem bylo město Myrkan opět vystavěno, již potřetí, ale menší. Částečně stojí Myrkan na troskách původních staveb a částečně je postaven na zeleném drnu. Od původního místa, kde leželo se přesunulo více na západ, kde není poskvrněná půda. Starý Myrkan, respektive rozvaliny původního Myrkanu, se dnes nazývají Mrtvé město. Je to z důvodu neustálého výskytu nemrtvých a smrtí poskvrněné země, která nakazí nebo zabije toho, kdo na ni vstoupí. Nynější město má nově vybudovanou stokovou síť, a pod ní, v části slumů vystavěných na původních troskách, také pravděpodobně podzemní prostory. Jelikož nikdo přesně neví jak hluboko sahají základy bývalého města a jeho historie, je velmi těžké říct, co se pod městem nachází.

V současné době má Myrkan kolem 10 000 obyvatel, a ani zdaleka nepatří k největším městům. Jeho obyvatele tvoří převážně lidé, ale relativně velká část obyvatel je tvořena Trpaslíky, Gnómy, Elfi a Orky. Vyskytují se zde i nějaké ojedinělé případy dalších národů. Město a okolní farmy jsou dodnes sužovány nájezdy Gnollů. Je zde také velká pravděpodobnost střetnutí s různými nemrtvými, převážně poblíž Mrtvého města a podzemí, ale stává se, že se objeví i na severu v oblasti Svobodných farem. Někde v Mrtvém městě se nachází, podle výpočtů alchymisty Finibala, silné magické zřídlo.

Myrkan je přístavní město, což je aktuálně jeho největší výhodou. Dokáže pomocí rybolovu uživit bez problému polovinu své populace a námořní obchod také městu velmi prospívá, jelikož je na půli cesty mezi zeměmi Saahmu a západními královstvími. Město je rozděleno do několika čtvrtí, které jasně určují druh obyvatelstva v nich žijící. Šlechta žije v měšťanské čtvrti. Kupci, řemeslníci a jiní odborníci na slovo vzatí, neboli měšťané, žijí v řemeslnické čtvrti. Spodní třída pak žije v přístavní čtvrti, ve slumech nebo chudinské čtvrti. Myrkan vede správní rada, která je složena z vůdců nejdůležitějších organizací, a hlav hlavních nejmocnějších šlechtických rodů. Oficiální správce města je však lord Emet, velmistr rytířského řádu Ochránců., který má u lidu takovou oblibu, že samotný řád má ve městě takové postavení, jako celá rada. Tento fakt má za následek rozložení moci mezi řád Ochránců a samotnou radu, ale v zájmu města spolupracují, přičemž rada e stará hlavně o prosperitu a řád o bezpečnost Myrkanu. Město má jasně dané zákony, se kterými nově příchozí seznámí příslušníci Stráže u městských bran.

Zákony města

  • Nošení zbraně – příslušníci spodní třídy nesmí nosit veřejně zbraň ani zbroj. Příslušník měšťanstva, smí nosit lehkou poboční zbraň pro svou obranu. Příslušník šlechty smí nosit jedno-ruční zbraň a lehké brnění pro svou obranu. Trest za porušení je pokuta 50 Grošů a konfiskace výzbroje. Příslušníci Spolku dobrodruhů smí nosit svou výzbroj po nezbytně dlouhou dobu, ale všechny zbraně musí být zajištěny Mírovým uzlem.
  • Omezení magie – zákaz volného užívání magie na veřejnosti. Pouze kněží Stvořitele a Světla, nebo členové Finibalovy věže, smí užívat magii s předcházejícím upozorněním okolí. Ve svých budovách ji mohou provozovat dle libosti. Trest za porušení je zbičování, 10-30 ran.
  • Kontrola obchodu – každý, kdo má zájem ve městě obchodovat se svým zbožím, musí zaplatit poplatek Ortilské gildě ve výši 1/10 ceny prodávaného zboží, nebo být členem gildy. Trest z porušení je pokuta ve výši ceny prodaného zboží, nebo konfiskace majetku, který má dotyčný u sebe. Opakování zakázaného prodeje si žádá trest 1 dne pranýře a 10 ran bičem.
  • Zlodějna – krádež se trestá konfiskací majetku, který má dotyčný u sebe, a týden v městském žaláři.
  • Vražda – trestá se smrtí setnutím. Zabití v sebeobraně se trestá pokutou rodině zesnulého ve výši 50 Dukátů za příslušníka spodní třídy, 200 Dukátů za měšťana a 1000 Dukátů za šlechtice. Pokud tento obnos není možné vystavit, trestem je smrt setnutím, jako při vraždě.
  • Zákaz vstupu do Mrtvého města. Trest za porušení je vyhoštění z města.
  • Užití magie smrti, nebo zatajení skutečnosti poskvrnění, se trestá smrtí upálením.
  • Pirátství a banditství se trestá useknutím ruky a zbičováním 20 ranami. Opakovaní tohoto zločinu se trestá smrtí oběšením na ráhně.
  • Daň z cest – cestovatelé jsou povinni zaplatit 1 Groš, za každou míli cesty po Obchodní silnici. Za každou míli cesty po ostatních stezkách, musí cestovatel zaplatit 1 Haléř (1/2 Drobáku). Toto platí, až do vzdálenost 10 mil od města. Daň z cest platí všichni bez výjimky, dokonce i místní obyvatelé. Výjimku mají pouze ti, kteří mají cestovní glejt, vydávaný městskou Radou.
  • Daň z majetku – obyvatelé města a usedlostí, do vzdálenosti 20 mil od města, jsou povinni zaplatit roční daň 1/10 ceny půdy a stavení, které vlastní. Tato daň se vybírá na 4 části, každé 2 měsíce v roce.

Obrana města

Myrkan je obehnán masivní hradbou se strážnými věžemi. Hradba samotná je 30 stop vysoká a 10 stop široká. Nahoře je ochoz široký 7 stop a 3 stopy široké cimbuří. Hradba je tvořena dvěma zdmi o tloušťce 3 stopy, mezi kterými je uzavřena udusaná hlína vyztužená dřevěnými trámy. Po celé délce je rozmístěno 20 kulatých strážních věží, vysokých 40 stop, mající průměr 30 stop. Do města vedou dvě brány. Severní brána na severu z přilehlých farem, a Brána mrtvých na východě, směrem k Mrtvému městu. Je zde i třetí brána, která odděluje doky na jihu, a samotné město.

Myrkan má několik druhů militantních složek, které zajišťují různé oblasti. Je tu elitní Azurová garda, mimoměstská Jízdní patrola, městská Stráž a Hlídka, a v poslední řadě pro případ nutnosti je zde také Domobrana. Každá ze složek, kromě Jízdní patroly a Domobrany, pracuje v 8 hodinových intervalech. Takže ve službě je vždy jedna třetina příslušníků jednotky. Jednotlivé složky mají odlišnou výzbroj i sociální postavení. To určuje i vzájemnou hierarchii složek mezi sebou. Příslušníci všech sborů, mohou legálně nosit výzbroj své jednotky, ale jiné zbraně pouze se zajištěním Mírovým uzlem.

Azurová garda

Je elitní oddíl, který je nadřazený všem ostatním. Jakýkoliv člen Azurové gardy tak může, v krizových situacích, vydávat příkazy jiným oddílům. Azurová garda je složená z vyšší vrstvy společnosti, měšťanů. To znamená, že prostý obyvatel se nemá šanci k tomuto oddílu dostat ani po dobu dlouhé služby. Bývají to příslušníci nižší šlechty, synové bohatých obchodníků a řemeslníků, nebo synové bývalých příslušníků gardy. Zpravidla to jsou druhorození synové, kteří nemají dědičný nárok na vedení rodinných podniků nebo rodu. Vyjma rodu Portanů, kteří každý dobrovolně podstupují vojenskou službu. Azurová garda je velmi dobře vyzbrojena, a její příslušníci mají nejlepší výzbroj z Portanovi zbrojnice. Gardisté nosí ocelové kyrysy se znakem města a zdobené dlouhé meče. Součástí výstroje je přilbice typu barbuta s dlouhým modrým chocholem, a modrý plášť. Mají pevné hlídkové stanoviště v Měšťanské čtvrti u vstupů, a dále obcházejí městem kolem důležitých budov a luxusních obchodů. Vždy hlídkují ve dvou.

Jízdní patrola

Pravomoc patroly je hlavně mimo město, ale když to vyžaduje situace, mohou členové vést příslušníky Stráže a Hlídky. Úkolem patroly je kontrolovat oblast severně od Myrkanu, a strážit blízké farmy před vpády cizích tvorů. Je to důležitý úkol, protože farmy produkují jídlo pro velkou část populace města. Patrola provádí své výjezdy pouze přes den, až do vzdálenosti 10 mil od města. V této oblasti dojezdu je soustředěno nejvíce farmářských usedlostí. Jízdní patrola disponuje lehkými válečnými koňmi, chráněnými koženou zbrojí. Členové patroly jsou vyzbrojeni kopím, dlouhým mečem, kroužkovou zbrojí a přilbou s kroužkovým závěsem. Patrola jezdí povětšinou po cestách, aby zajistila bezpečnost obchodníků a cestovatelů do města. Patrola je rozdělena do pěti skupin po deseti jezdcích. Každá skupina se vydává jiným směrem, aby pokryli co největší oblast od Myrkanu. Kolem Hlubokého lesa jezdí skupiny dvě, a posléze se setkávají u hostince Poslední útočiště a společně vyráží zpět do města.

Stráž

Členové Stráže mají za úkol hlídat hradbu a vstupy do města. Do města vedou tři brány, které jsou vždy střeženy osmi členy Stráže. Navíc každá brána má svého zkušeného velitele, který je přítomen pouze přes den, pokud situace nevyžaduje, aby byl přítomen delší dobu. Zbytek jednotek Stráže je rozmístěn ve strážních věžích, kde jsou ubytováni 3 členové Sráže, a jeden z nich má vždy službu. Pokud je vypjatá situace jsou povoláni na hlídku všichni. Zbylý členové stráže jsou pak rozmístěni na hradební zdi, nebo obchází podél hradby mezi jednotlivými branami. Stráž je vyzbrojena halapartnou, těžkým palcátem a lehkou kuší. Chrání se kroužkovou košilí a přilbou typu klobouk.

Hlídka a Domobrana

Hlídka má za úkol procházet městem a dávat pozor na zloděje a dodržování zákona. Hlídka má pevné stanoviště o 4 mužích na tržišti. Další 4 muži hlídkují poblíž majáku v docích. Zbytek mužů hlídkuje ve městě po dvou. Výzbroj hlídky tvoří krátký meč, halapartna, kroužková košile a přilba typu klobouk. V čase nutnosti je možné povolat do služby Domobranu, což jsou dobrovolníci, kteří prošli bojovým výcvikem. V případě jejich povolání jsou vyzbrojeni jako Hlídka a jsou si rovni.

 

Šlechta a obyvatelé

Rod Marilů

První z pěti starých rodů Myrkanu, Marilové, je tím nejbohatším a nejvýše postaveným. Rod vlastní Řemeslnický cech, díky kterému velmi zbohatl. Má tak z velké části podíl na tom jaká řemesla a za jakých podmínek se ve městě vykonávají. Dřívější hlava rodiny Erik Maril se velmi staral o chod řemeslného cechu a jeho prosperitu, nicméně před několik lety zemřel a vláda rodu přešla na jeho jediného syna Aegora. Ten však nejeví velký zájem o rod ani jeho podniky a raději hýří prostředky a stará se o zabavení sebe i svých kurtizán. I přesto že je nynějším hlavou rodu, vládne v pozadí jeho matka, a udržuje tak rodinné podniky v chodu. S tím jí velmi pomáhá Godrik Bornisson, cechmistr Řemeslného cechu, který se neustále snaží přesvědčit mladého a nerozvážného Aegora, aby převzal do rukou vedení rodinného majetku. Aegor rád pořádá výjezdy i místní dýchánky s nižší šlechtou, která se jej drží kvůli penězům.

Rod Ezerů

Ezerové jsou patří k jednomu z pěti původních rodů Myrkanu. Tento prastarý rod sahá až 5 století zpět, a byl právě tím rodem, který inicioval vyhoštění Faenů z města. Celá historie rodu je prodchnutá rasovou nesnášenlivostí a snahou o vládnutí silou, pokud se druzí nepodrobí. V současné době je jeho hlavou Donoria Ezera, ambiciózní mladá dáma, která vlastní otrokářský spolek Orkan. Poslední hlava rodiny, Edgar Ezera se svou ženou, byli nalezeni mrtví za podivných okolností v místním parku. Opodál byl nalezen opilý elfí žebrák s vražednou zbraní. Donoria o tuto událost opírá mnoho ze své snahy o vyhoštění nelidí z Myrkanu. Velmi dobře vychází s rodem Belesetů a společně se snaží prosadit, aby se moc nad městem předala do rukou původním starým rodům a z města se stala feudální společnost podřízená šlechtě, která na to má právo. Donoria podniká různé kroky a manipulace, aby postupně dosahovala svého cíle. Shromažďuje prostředky a nebojí se najmout prostředníky mimo zákon, pro zastrašování a úkladné vraždy. Ze své společnosti Orkan, tajně vybírá schopné silné Orky, a tajně je nechává cvičit v boji. Skládá si z nich tak malou soukromou jednotku pro vlastní ochranu nebo budoucí potřeby převzetí moci.

Rod Belenů

Třetí ze starých rodů Myrkanu. Jsou známí svou angažovaností ve výstavbě města. Úzce spolupracují s církví Stvořitele a zvelebují město. Velmi usilují o rozšíření města na jeho původní velikost, a všemožně se snaží dostat za Bránu mrtvých až k  řece. Tomu však brání zástup nemrtvých a poskvrněná půda Mrtvého města. Několikrát se pokusili najmout Spolek dobrodruhů, aby pomohli vyřešit tento problém. Bohužel však nikdo neuspěl, ani nepřišel s řešením, jak očistit Mrtvé město. Hlava rodu, Marcus Belen, je tím doslova posedlý a neustále hledá nějaké způsob, jak by dosáhl cíle. Jeho dva synové tuto posedlost přisuzují spíše vysokému věku, a snaží se starci ulehčit tak, že vedou rodinný podnik s jejich komorníkem. Rod Belenů vlastní mnoho staveb ve městě, které financoval a pomáhal vystavět. Tyto budovy pak pronajímá jejich uživatelům, což je prakticky jediným zdrojem příjmů rodu. Vlastní téměř čtvrtinu budov ve městě, za které také zodpovídá a musí je udržovat.

Rod Portanů

Portanové jsou jedním z pěti starých rodů. Mají dlouho vojenskou historii, a jsou uznávaným rodem. Rod Portanů je starý téměř 700 let a vždy se angažoval v obraně města. Každý člen rodu podstoupil několikaletou vojenskou službu v důstojnické pozici a pomáhal chránit město. Všichni Portanové jsou výborní válečníci, jelikož se učí bojovat již od útlého věku. V současné době vládne rodu Silas Portan, a se svou ženou má 4 děti. Má mladšího bratra Robena, který je velitelem Brány mrtvých na východě města. Roben má také manželku, a již 2 děti. Jedná se tam o největší rod Myrkanu, nicméně také rod s nejvyšší úmrtností. Mnoho Portanů zahynulo při obraně města ve vojenské službě, proto se také snaží mít mnoho potomků. Silas Portan vede rod silnou rukou a nikdo se mu neodváží oponovat. Rod financuje doly na severu a získává tak finance z prodeje kovů. Vlastní také vyhlášenou Portanovu zbrojnici, nejlepší kovárnu v Myrkanu, zaměřenou na výrobu zbraní a zbrojí. Zbrojnice dodává zbraně řádu Ochránců i místní městské stráži.

Rod Belesetů

Poslední z pěti původních rodů. Belesetové byli vždy velmi podnikavý, a snažili se o záchranu města. Nynější nejstarší člen rodu je Zander Beleset, který se sice angažuje v záležitostech o správu města, ale spíše tím způsobem, aby upevnil moc rodu a tím svou vlastní. Horlivě podporuje rod Ezerů v předání moci nad městem do rukou starých rodů. Rod vlastní téměř polovinu farem na sever od Myrkanu. To dělá z rodu velmi důležitou součást přežití města, vzhledem k tomu, že může ovlivnit cenu jídla a jiných zdrojů. Belesetové také vlastní místní jatka. Rodina se skládá z hlavy rodu Zandera Beleseta, jeho ženy Marion a jejich dvou dětí, obě kolem 10 let. Zander Beleset byl v minulosti milencem Donorii Ezery, a chtěli se vzít, což jim překazil rodiči smluvený sňatek s Marion.

Rod Ortilů

Ortilové mají v Myrkanu dlouhou tradici obchodníků a ručitelů. Již tři století se starají o prosperitu a obchod v Myrkanu, obstarávají odbyt a dodávku zboží, na čemž bohatnou. Před padesáti lety založili společnost Ortilská gilda, sdružující obchodníky do jednoho celku pro jejich podporu a lepší kontrolu obchodu ve městě. Nejstarší člen rodu, Boris Ortil, vede rodinou společnost železnou rukou a manipuluje obchodem, pro co největší zisky společnosti, a tím i rodu. Jeho syn Ian, příští hlava rodu, s tímto přístupem příliš nesouhlasí. Rád by zabezpečil více jistot pro samotné obchodníky. Oproti tomu jeho sestra podporuje otce Borise, a doufá že jí svěří vedení společnosti. Ian Ortil má manželku a dva syny kolem 12 let. Ortilové velmi podporují Svobodné farmáře, jelikož s nimi lépe vyjednají ceny, než s rodem Belesetů. Rod Ortilů již sto let spravuje městský přístav a obchodní lodě.

Rod Velerisů

Tento rod má teprve druhou generaci, i když již je starý přibližně dvě stovky let. Je to tím, že příslušníci rodu žijí velmi dlouho. Velerisové jsou jediným šlechtickým rodem, který není lidským. Jsou to gnómové. Starý Dimbl Veleris, otec současné hlavy rodu Honera Velerise, byl dobrodruh a zbohatl na svých cestách. Sice se traduje, že majetek nenabyl poctivě, což může být pravda, nebo také povídačky jiných šlechtických rodů, aby zdiskreditovali nelidskou šlechtu. Nicméně nehledě na poctivost nabytého bohatství, byl nebožtík Dimbl Veleris velmi štědrý k chudákům a nelidem v Myrkanu. Dobře rozuměl jejich útrapám a pomáhal jim jak mohl, což mělo za následek ztrátu prakticky veškerého majetku rodu. Poslední co udělal, bylo založení Silviina sirotčince. Pár měsíců poté zemřel na zápal plic. Jeho syn, Honer Veleris, tak zdědil téměř prázdnou rodinou pokladnici, a rozpadající se sídlo bez služebnictva. I přesto, že je nadaný diplomat a rozumí potřebám lidu, nemá dostatek ambicí a dravosti, aby se mezi šlechtou prosadil. Navíc mu chybí peníze, a když už je má, je takový dobrák, že pokračuje v otcově díle a stará se o sirotčinec, kam ve většině případů chodí i jíst. Mezi ostatními rody tím budí jen pohoršení a odtažitost.

Rod Maernotů

Třetí generace mistrů šperkařů v Myrkanu. Velice rychle se dostali do čela bohatých měšťanů a posléze se stali jedním z nejvlivnějších rodů, hlavně díky jejich majetku. Současná hlava rodiny, Relik Maernot, je také mistrem šperkařem Řemeslnického cechu a vlastníkem Maernotovi pokladnice. Právě pokladnice, fungující jako směnárna a banka, je hlavním zdrojem příjmů rodu. Navíc rod vlastní místní šperkařství, které také vynáší značné množství financí. Relik Maernot má mladšího bratra, který se nezajímá o chod rodu a raději hýří penězi, aniž by je vydělával. To vede k častým rozepřím mezi nimi, jak ví všichni kdo je znají. Pravý důvod však je ten, že Relikova manželka a jeho bratr byli milenci. Relik sám má také syna, který se učí na zlatníka v Řemeslnickém cechu. Manželka se utopila v přístavní čtvrti.

Rod Marolů

Marolové jsou velmi mladým rodem, vlastně nejmladším. Teprve první generace ve vyšší společnosti. Svůj post si vydobyli spíše tím, že se drželi v blízkosti mocných rodů a spolupracovali s nimi. Dříve to byla pouze bohatá obchodnická rodina, která podporovala rod Ezerů. Po usednutí Donorii Ezery do vedení rodu, byli pověřeni vedením otrokářského spolku Orkan, který mají na starost. Zodpovídají se tam přímo rodu Ezerů a úzce spolupracují. Hlava rodu, Valen Marol, je tak nyní z nejvlivnějších lidí ve městě a vysoce postavený. Má ženu a tři dcery vhodného věku na vdávání. Velen Marol je schopen čehokoliv, jen aby udržel svůj rod v této výhodné pozici a udržel si společenský status. Ženy rodu Marolů jsou chamtivé a panovačné. Rychle si zvykly na život v přepychu a na prosté lidi se dívají z patra, i když ještě nedávno byly jedněmi z nich.

Ostatní šlechta

Je zde ještě mnoho příslušníků nižší šlechty a nejbohatších obchodníků a řemeslníků, kteří se také řadí ke šlechtě a jsou velmi vážení. Všichni tito žijí v Měšťanské čtvrti, která je nejčistější. dokonce v ní je i park. Měšťanská čtvrť také zahrnuje sídla šlechtických rodů a většinu podniků a obchodů na vyšší úrovni. Mezi nižší šlechtu patří členové Azurové gardy a vůdcové místních organizací.

Měšťané

Mezi střední vrstvu obyvatel, měšťany, patří veřejně uznávané osoby jako kněží, mistři řemeslníci, bohatí obchodníci a kupci, důstojníci stráže, a podobně. Většinou se jedná o významné pracovní pozice. Mají oproti běžným poddaným o mnoho lepší život i zacházení. Většinou žijí v Řemeslnické čtvrti. K měšťanům patří členové Stráže, Jízdní patroly a také členové Spolku dobrodruhů a Finibalovi věže.

Spodina

Mezi spodinu patří všichni rolníci, pomocníci, nádeníci a ti, které živí jejich vlastní ruce při práci pro někoho. Patří sem i námořníci, členové Domobrany a Hlídky. Pokud člověk patří mezi spodinu, má jen velmi malou šanci se dostat do měšťanského stavu. Pokud však prokáže jisté dovednosti a hmotné statky, je to možné.