Souboj
V této sekci jsou informace o změně standardního pojetí suboje dle D&D 3,5e. Některé části jsou volitelné varianty z příručky Unearted arcana, jiné jsou tvořeny na míru k obohacení tohoto systému.
Natočení
V boje se řeší natočení postavy čelem určitým směrem. Rozlišují se 3 oblasti vhledem k natočení postavy – čelem, bokem, zády. V závislosti na natočení se postava hýbe a bojuje s postihy nebo bez nich. Dále postavy sesilatelů mohou kouzlit pouze směrem natočení čelem. Pohyb beze změny natočení, je v plném rozsahu možný pouze ve směru čelem. Pohyb ve směru bokem a pozadu, je možný pouze 1/2 standardního pohybu. Změna natočení je volná akce a počítá se jako úkrok o 5 stop, tudíž není možné v jednom tahu provést akce natočení a úrok 5 stop. Použití schopnosti Zákeřný útok je možné pouze z oblasti kdy je protivník zády k útočníkovi. Určité typy tvorů mající zvláštní útoky např. osasem, křídly a podobně, mohou tyto útoky použít pouze v dané oblasti (ocas v oblasti zády, křídla v oblasti z boku atp.). Změna natočení neprovokuje příležitostný útok. Na obrázcích níže je ukázáno natočení středně velké nebo malé postavy, kde světle šedá pole označují natočení bokem a tmavě šedá značí natočení zády. Bíla pole jsou zepředu.
Natočení čelem: čelem jsou všechny pole směrem před postavou a šikmo dopředu. V této oblasti postava nemá žádné postihy.
Natočení bokem: pole směrem po pravé a levé straně od postavy a šikmo dál se počítají z boku. Pokud postava útočí do těchto polí beze změny natočení, obdrží postih -5 k útoku. Pokud je na postavu veden útok z oblasti z boku, je veden s bonusem +2 k útoku na postavu. Postava má navíc postih -5 k ověřování dovednosti Všímání v boční oblasti.
Natočení zády: pole směrem dozadu od postavy a šikmo dál se počítají zády. Pokud postava útočí do těchto polí beze změny natočení, obdrží postih -10 k útoku. Pokud je na postavu veden útok z oblasti zezadu, je veden s bonusem +4 k útoku na postavu. Postava má navíc postih -10 k ověřování dovednosti Všímání v zadní oblasti.
Obstoupení
Obstoupení nefunguje jako standardně v D&D 3,5e. Místo běžné formy obstoupení, řešíme natočení postavy čelem, bokem a zády (viz. výše Natočení).
Dosah
Dosah definuje do jaké vzdálenosti může postava zaútočit na protivníka. Každá zbraň má svůj vlastní dosah vzhledem k jejímu typu a velikosti jak udává následující tabulka. Ta udává dosah zbraní pro tvora střední velikosti se zbraní pro jeho velikost.
Velikost a typ zbraně | Bodná | Drtivá | Sečná |
Drobná* | 0 | 0 | 0 |
Lehká | 0-1 | 1 | 0-1 |
Střední | 1 | 1 | 1 |
Velká | 1 nebo 2 | 1 | 1 |
*Drobné zbraně jsou povětšinou neozbrojené údery, kousnutí, drápy, bodce na brnění či zvláštní bojové rukavice opatřené bodáky a břity. Také sem patří všechny druhy nožů a dýk.
Číslo v tabulce udává počet polí od postavy, na které lze zaútočit. Zpravidla je možné útočit do vzdálenosti 1 pole od místa kde postava stojí. Dlouhé zbraně jako kopí mohou i na vzdálenost 2 pole (viz. popis jednotlivých zbraní). Pokud je uvedeno číslo 0, lze zbraní zaútočit pouze pokud se cíl nachází na stejném poli jako útočník. Pokud se nachází dále, musí se nejdříve přiblížit (používáme akci Vstoupení, viz. níže). Zbraň s dosahem 0 můžeš použít i pokud jsi cílem Zápasu, nebo tě protivník drží v sevření.
Pohyb v boji
Úkrok
Úkrok o 1 pole (5 stop) je možný pouze směrem dopředu, popřípadě bokem. Nelze jej provést jako úkrok dozadu. Postava nemůže provést úkrok pokud v daném tahu již provedla jakýkoliv jiný druh pohybu. Úkrok lze provést kdykoliv během tahu postavy. Provedení je částečná akce.
Vstoupení
Pokud útočíš zbraní s dosahem 0, nebo neozbrojeným útokem. Musíš nejprve vstoupit do pole protivníka, čímž provokuješ příležitostný útok. Pokud protivník není ozbrojený zbraní (nebo neovládá odbornost Zlepšený boj beze zbraně), tak příležitostný útok neprovokuješ. Vstoupení je volná akce.
Opravy za velikost
Tvorové menší nebo větší mají bonus či postih k útoku a do Obrany v závislosti na jejich velikosti jako ve standardních pravidlech, avšak velikost bonusu či postihu se liší, jak uvádí tabulka níže.
Velikost tvora | Oprava útoku a obrany |
Droboučký | +8 |
Miniaturní | +6 |
Drobná | +4 |
Malý | +2 |
Střední | +0 |
Velký | -2 |
Obří | -4 |
Gigantický | -6 |
Kolosální | -8 |
Kritické zásahy
Všechny zbraně mají zvýšený rozsah kritického zásahu o 1. Původní rozsah 20 má nyní rozsah 19-20. Původní rozsah 19-20 má nyní rozsah 18-20. A původní rozsah 18-20 má nyní rozsah 17-20.
Navíc kritický zásah dokáže způsobit vážné poranění, i s trvalými následky (viz. Životy a únava).
Obrana
V obraně rozlišujeme několik nových variant pravidel. Ta hlavní se týká Obraného bonusu, který zvyšuje Obranu postavy postupem po úrovních. Jako další obměna je počítání samotné zbroje, která se do Obrany nepočítá, pokud nemá vyšší bonus, jako samotný Obranný bonus. Stále se však započítává tam, kde není možné si připočíst obranný bonus. Za třetí, štít se nepočítá do Obrany vždy, ale pouze na určitá pole, kdy je s ním možné manipulovat. Jako poslední je zde nový manévr Parýrování, kterým lze zastavit příchozí útok.
Obranný bonus
Každá postava získává Obranný bonus v závislosti na její úrovni, a bojové zdatnosti. Obranný bonus si postava stále započítává do Obrany, jako úhybný bonus. Postava si ponechává bonus k Obraně za štít. Obranný bonus se připočítává k Obraně i proti útoku dotekem. Pokud si postava nemůže započítat do Obrany svůj bonus za Obratnost, nemůže si započítat ani Obranný bonus.
Zbroj
Zbrojový bonus se postavě započítává do Obrany pouze tehdy, je-li vyšší jako její Obranný bonus. Pokud si postava nemůže započítat svůj Obranný bonus, jako když je zaskočená, připočítává si místo něj zbrojový bonus.
Štít
Pokud postava používá v boji štít, jeho bonus se automaticky nepočítá k Obraně vždy, ale pouze na políčka, které může štít pokrýt v souboji. Což znamená, pokud je štít držen v levé ruce, políčko nalevo od postavy, políčko šikmo nalevo a dopředu od postavy a políčko před postavou. Pro ostatní políčka kolem postavy se štítový bonus do obrany vůbec nezapočítává, protože prostě není možné, aby se bez otočení z tohoto úhlu bránila útoku štítem. Proti střeleckým útokům lze použít štít pro parýrování.
Parýrování
Hráč se může rozhodnout blokovat útok vedený na přímo na postavu. Pro zablokování útoku musí být vynaložena částečná akce. Útok lze parýrovat štítem nebo jakoukoliv zbraní, která je maximálně o jednu kategorii menší, než útočníkova zbraň. Pro zablokování úderu, musí postava ověřit hod proti útoku protivníka. Tento hod je 1k20 + Bojový bonus + Obranný bonus + bonus za štít (pokud jej postava má). Pokud je útok protivníka vyšší, jak parýrování obránce, útok zasáhne stejně, jako by překonal jeho Obranu. Pokud je však parýrování vyšší, útok je zablokován. Nicméně útok způsobí poškození zbrani nebo štítu obránce, jako při útoku na předmět. Střelecké útoky lze parýrovat pouze štítem. Bonusy za obranný boj a jiné výhody jako odbornost Uhýbání, se počítání k hodu parýrování.