Životy a únava
Vitalita
Životy
Životy reprezentují míru zranění, které postava dokáže pojmout. Základní počet životů se rovná maximálnímu hodu kostkou dle Vitality nebo povolání postavy, plus její bonus za Odolnost. Za každou Vitalitu nebo úroveň postavy, získává tvor další životy navíc. Pokud je postava zraněna za všechny životy, její životy jsou v tu chvíli 0. Životy nemohou klesnout pod 0. V případě že má postava 0 životů, musí ověřit hod na Výdrž jestli se stává Vyřazenou,nebo je Umírající (viz. níže Vřazení postavy a umírání). Pokud je postava zraněna za 1/2 svého maximální počtu Životů, získává 1 bod únavy. Pokud má postava pouze 1/4 maximálního počtu Životů, získává další 1 bod únavy.
Kondice
Kondice reprezentuje míru únavy, kterou postava snese. Počet bodů Kondice je vždy rovný aktuálnímu stavu Životů postavy. Pokud utrží postava tolik zranění Kondice, kolik je její aktuální stav Životů, a nemá tudíž žádné body Kondice, tak se všechno další zranění Kondice odečítá přímo ze Životů. Pokud postava nemá body Kondice, získává 1 bod únavy.
Masivní zranění
Postava může utrpět velmi výrazné zranění, které jí způsobí dodatečný následek dle tabulky níže. Hranice pro masivní zranění je rovná aktuálnímu stupni Odolnosti postavy. Pokud je zraněna jedním jediným útokem za tolik Životů, jako je tato hranice, musí ověřit záchranný hod na Výdrž TO 10+ utržené zranění. Pokud postava uspěje, jedná se o standardní zásah (nebo kritický v případě kritického zásahu). Pokud však neuspěje, Dějmistr ověří hod 1k20 a postava obdrží následek z tabulky.
Hod k20 | Následek zranění |
1-2 | Umírání |
3-5 | Vyřazení |
6-10 | Krvácení |
11-15 | Ochromení |
16-20 | — |
Kritické zásahy
Pokud postava utrpí kritický zásah, téměř vždy jej bude provázet nějaké vedlejší poranění různého rozsahu. Dějmistr ověří hod 1k20 a z tabulky níže vybere rozsah poranění postavy.
Hod k20 | Dopad kritického zásahu |
1 | Ztráta oka |
2 | Ztráta ruky |
3 | Ztráta nohy |
4-5 | Trvalé zranění ruky |
6-7 | Trvalé zranění nohy |
8-9 | Vnitřní poranění |
10-11 | Zjizvení |
12-13 | Zlomenina |
14-15 | Zanícená rána |
16-20 | Jizva |
Vyřazení, umírání, zranění…
0 Životů
Pokud je postava zraněna natolik, že nemá žádné Životy, musí ověřit hod na Výdrž TO 10 +2 za každých 10 bodů zranění, které utrpěla posledním útokem. Pokud uspěje, zůstává při vědomí, ale je Vyřazená. Pokud neuspěje stává se Umírající. Pokud selže o 10 a víc bodů, je okamžitě mrtvá.
Vyřazení
Vyřazená postava je při vědomí a smí každý tah provést pouze 1 akci, pohybovou nebo standardní. Nesmí provést plnou akci. Nemůže se pohybovat více jak 1/2 své rychlosti. Pokud postava provede standardní akci, musí ověřit záchranný hod na Výdrž (stejné TO jako když dosáhla 0 Životů), jinak se stane Umírající. Pokud postava utrží zranění Životů, je Umírající. Pokud utrží ztrátu Kondice, je v Bezvědomí.
Umírání
Postava selhala v ověření záchrany o Vyřazení a nyní Umírá. Postava se stává Bezmocnou, Ležící a v Bezvědomí. Každé kolo musí ověřit záchranný hod na Výdrž TO 10 +1 za každé kolo kdy umírá. Pokud v hodu neuspěje, zemřela. Pokud v hodu uspěje o méně než 5 bodů, stav se nezlepší, ale ani nezhorší. Další kolo pokračuje v hodu na Výdrž. Pokud postava uspěje o 5-9 bodů, stává se Stabilní, ale stále v Bezvědomí. Pokud ověří záchranný hod o 10 a více bodů, je při vědomí, ale Vyřazená. Jiná postava může ověřením dovednosti Léčení TO 15 stabilizovat umírající postavu jako standardní akci.
Stabilní
Postava je v Bezvědomí, ale neumírá. Každou hodinu musí ověřit hod na záchranu na Výdrž TO 10 +1 za každou uplynulou hodinu. Pokud neuspěje, stává se Umírající. Pokud uspěje o méně než 5, stav se nezlepší, ale ani nezhorší. Postava si dále hází na Výdrž. Pokud uspěje o 5 a více, probudí se a je při vědomí a má 1 Život. Jiná postava může ověřením dovednosti Léčení TO 15 přidat bonus +2 k hodům na Výdrž pokud se o postavu stará alespoň 10 minut každou hodinu.
Smrt
Postava selhala ve všech záchranných hodech na Výdrž. Postava v tuto chvíli zemřela a její duše opouští tělo. Postavu lze oživit kouzlem Vzkříšení. Pokud se jedná o Sférika, Nemrtvého nebo Vílu je duše na místě zničena bez možnosti oživení.
Léčení
Přirozené léčení
Postava se léčí pomocí odpočinku, jak je popsáno níže v sekci Odpočinek, nebo pomocí magie. K léčení je vždy potřeba sada pro ošetření, nebo příslušná dovednost v Profesi (Bylinkaření), pro nalezení adekvátních přírodních zdrojů pro ošetření.
Magické léčení
Léčivá kouzla a lektvary fungují tak, že vyléčí utržené zranění Životů, ale stejný počet sníží body Kondice postavy. Léčení tak odstraní fyzické projevy poranění, ale to částečně vyčerpá zraněnou postavu.
Únavové stavy
Pokud postava dlouho překonává únavu na úkor odpočinku, je zraňována v boji, nebo sesílá velké množství kouzel, obdrží postihy vzhledem ke stavu únavy, do jakého se dostane. Stavy se navzájem vrší, takže opravdu unavená postava může mít i 3 druhy postihů. Celková únava se vzájemně sčítá takto: 1 bod = Únava, 2 body = Vyčerpání, 3 body = Potácení.
Únava
Postava je unavená. Nemůže běhat ani provádět akci Zteč, má postih -2 ke stupni Síly a Obratnosti.
Vyčerpání
Postava je fyzicky vyčerpaná. Může se pohybovat pouze 1/2 své rychlosti, má postih -6 ke stupni Síly a Obratnosti.
Potácení
Potácející postava je při vědomí a smí každý tah provést pouze 1 akci, pohybovou nebo standardní. Nesmí provést plnou akci. Pokud utrží jakékoliv další zranění, musí ověřit záchranný hod na Výdrž TO 10 +utržené zranění. Pokud uspěje, může pokračovat v boji a je nadále Potácející. Pokud neuspěje, upadá do Bezvědomí. Stejně tak pokud postava obdrží další bod únavy, okamžitě upadá do bezvědomí.
Bezvědomí
Postava je v bezvědomí a Bezmocná. Každou minutu musí ověřit hod na záchranu na Výdrž TO 10 +1 za každou uplynulou minutu. Pokud neuspěje, nebo uspěje o méně než 5, je stále v bezvědomí. Pokud uspěje o 5 a více, probudí se a je při vědomí.
Odstranění únavy
Únavové stavy lze odstranit pomocí odpočinku, podobně jako se léčí Životy. Nebo pomocí magie.
Odpočinek
Odpočinek rozdělujeme na 3 hlavní bloky, podle délky celkového odpočinku. Malý, krátký a úplný odpočinek.
Malý odpočinek – zahrnuje asi 1 hodinu odpočinku, nebo mírné aktivity. Postavě se nevyléčí žádné Životy, ale odečte se 1 bod únavy. Lze provést pouze 1x denně.
Krátký odpočinek – zahrnuje táboření a minimálně 6 hodin spánku. Postavě se vyléčí 1/2 vitality Životů, a navíc se odstraní 1 bod únavy (nebo 2, pokud nebyl proveden malý odpočinek).
Úplný odpočinek – zahrnuje celodenní odpočinek a táboření s dobrým zázemím. Maximálně mírná aktivita. Postavě se vyléčí počet Životů ve výší její vitality, a odstraní se veškerá únava. Dokonce si lze takto vyléčit 1 bod ztráty vlastnosti.